VI ÄLSKAR FÖRETAG SOM FLYTTAR!

 

Funderar ni på att byta lokal? Det är många som har insett vikten av en attraktiv arbetsplats för att både behålla och attrahera ny personal. När ni väl bestämt er för att flytta får ni en unik chans att stärka ert varumärke såväl internt som externt. Passa på att städa, rensa, effektivisera och att anpassa den nya lokalen och interiören efter era behov.

För att flytten ska gå så smidigt som möjligt krävs planering. För att planeringen ska bli bra krävs struktur. I processen är samordning och god information samt kommunikation nyckeln till framgång. Vi får inte glömma att det förutom företaget också är människor vi flyttar och det vi med säkerhet vet är att alla reagerar olika på förändring. Har ni funderat på budgeten för ny inredning? Kanske än viktigare, har ni funderat på hur ni kan återanvända er befintliga inredning?

Varsågod, ta del av vår flyttguide nedan.
Om du önskar en utskriftsvänlig version av Flyttguiden,
skicka ett mail till evelina@poeinterior.se

Råd på vägen

Låt oss hjälpa er, på riktigt. Hur många skriver inte på ett hyreskontrakt utan att läsa det finstilta? Har ni kollat att det finns besticklådor i köket? Hyr ni i befintligt skick? Vad händer om ni vill måla om, flytta en vägg eller förändra belysningen? Ingår solavskärmning? Om ni redan undertecknat kontraktet blir ofta alla önskemål därefter tilläggskostnader.

Se till att börja i god tid. Gör en tidsplan och stäm av löpande att alla delprojekt ligger i fas enligt tidsplan. Gör en budget för flytten.

Genom att anlita en extern projektledare kan ni lättare behålla fokus på er kärnverksamhet, utan att tappa produktivitet. Eftersom vi jobbar med människor så vet vi att alla reagerar olika på förändringar. Inflytande och delaktighet skapar en frisk arbetsplats, glöm aldrig det.

Passa på att städa och rensa ut så att ni inte flyttar saker i onödan. Ibland kan en kväll eller helg utanför ordinarie arbetstid göra oerhört stor skillnad. Varför inte belöna er med en afterwork. Skapa ett flyttschema där medarbetarna kan följa processen och olika uppgifter kan fördelas. Hjälps åt och ta vara på chansen att stärka teamkänslan.

Genom att återanvända befintliga möbler sparar ni både på miljön och plånboken. Ett höj- och sänkbart skrivbord kan t.ex få ett nytt liv med hjälp av en ny bordsskiva. Klädda möbler kan kläs om, vilket minskar klimatpåverkan.

Tänk på att leveranstiden på inredning kan vara längre, framförallt vid sommarmånaderna när fabriker stänger. Europeiska fabriker stänger senare och har ni otur påverkar både återförsäljarnas och producenternas semesterstängningar er leverans.

Om ni önskar konkurrensutsätta ert inredningsprojekt hjälper vi er gärna så att ni får rätt pris på rätt produkt.

Råd på vägen

Har ni gröna växter på kontoret? Växter skapar inte enbart en mer trivsam miljö, de renar och rensar luften från giftiga kemikalier. De återfuktar luften och skapar syrgas som gör det lättare att andas, vilket enligt vetenskapliga studier leder till förbättrad hälsa, ökad kreativitet och inlärningsförmåga. Exempel på växter med dessa egenskaper är fredskalla, guldpalm och guldranka.

Kom ihåg att adressändra och uppdatera tryckt material som visitkort, kuvert, mm. Har ni beställt ny logo och ordnat med frostning av glaspartier?

Kom ihåg att uppdatera alla era sociala medier.

Det är dags att göra en körplan för inflyttningsdagen och glöm inte invigningen!

Checklista

  • Granska hyreskontraktet 

  • Kontakta en projektledare 

  • Utse en flyttansvarig 

  • Ta fram en budget för flytten 

  • Gör en tidplan 

  • Informera anställda 

  • Inventera befintlig inredning, identifiera vad som kan återanvändas 

  • Ta fram ett inredningsförslag 

  • Konkurrensutsätt inredningsförslag 

  • Beställ inredning 

  • Uppdatera försäkringar 

  • Förnya avtal på kaffemaskiner, kopiatorer, städning och växter 

  • Se över telefoni och IT 

  • Anlita en flyttfirma 

  • Uppdatera tryckt material 

  • Beställ logo och frostning av glaspartier 

  • Informera kunder 

  • Planera invigningen