SE TILL ATT FLYTTEN NÅR HELA VÄGEN

Funderar ni på att byta lokal? I dag inser de flesta vikten av en attraktiv arbetsplats för att både behålla och attrahera ny personal. En flytt ger er en unik chans att stärka varumärket såväl internt som externt. Passa på att städa, rensa, effektivisera och att anpassa den nya lokalen och interiören för att stimulera trivsel och prestation.

För att flytten ska gå så smidigt som möjligt krävs planering. För att planeringen ska bli bra krävs struktur. I processen är samordning och kommunikation nyckeln till framgång. Vi får inte glömma att det förutom företaget också är människor som flyttar och vi vet att alla reagerar olika på förändring. Har ni funderat på budget för ny inredning? Kanske än viktigare, har ni funderat på hur ni kan återanvända er befintliga inredning?

Vi hjälper er att lyckas med flytten.
Kontakta oss för rådgivning och ta del av vår flyttguide nedan.

Om ni önskar en utskriftsvänlig version, skicka ett mejl till evelina@poeinterior.se

Råd på vägen

Låt oss hjälpa er, på riktigt. Hur många skriver inte på ett hyreskontrakt utan att läsa det finstilta? Har ni kollat att det finns besticklådor i köket? Hyr ni i befintligt skick? Vad händer om ni vill måla om, flytta en vägg eller förändra belysningen? Ingår solavskärmning? Om ni redan undertecknat kontraktet blir ofta alla önskemål därefter tilläggskostnader.

Se till att börja i god tid. Gör en tidplan och stäm av löpande att alla delprojekt ligger i fas enligt planen. Gör en budget för flytten.

Genom att anlita en extern projektledare kan ni lättare behålla fokus på er kärnverksamhet, utan att tappa produktivitet. Eftersom vi jobbar med människor så vet vi att alla reagerar olika på förändringar. Kom ihåg att inflytande och delaktighet skapar en frisk arbetsplats.

Passa på att städa och rensa ut så att ni inte flyttar saker i onödan. Ibland kan en kväll eller helg utanför ordinarie arbetstid göra oerhört stor skillnad. Varför inte belöna er med en afterwork. Skapa ett flyttschema där medarbetarna kan följa processen och olika uppgifter kan fördelas. Hjälps åt och ta vara på chansen att stärka teamkänslan.

Genom att återanvända befintliga möbler sparar ni både på miljön och plånboken. Ett höj- och sänkbart skrivbord kan få nytt liv med hjälp av en ny bordsskiva. Klädda möbler kan kläs om, vilket minskar klimatpåverkan.

Tänk på att leveranstiden på inredning kan vara längre, framförallt vid sommarmånaderna när fabrikerna stänger. Europeiska fabriker stänger senare och har ni otur påverkar både återförsäljarnas och producenternas semesterstängningar er leverans.

Om ni önskar konkurrensutsätta ert inredningsprojekt hjälper vi er så att ni får rätt pris på rätt produkt.

Råd på vägen

Har ni gröna växter på kontoret? Växter skapar inte enbart en mer trivsam miljö, de renar och rensar luften från giftiga kemikalier. De återfuktar luften och skapar syre som gör det lättare att andas. Enligt vetenskapliga studier leder detta till förbättrad hälsa, ökad kreativitet och inlärningsförmåga. Vissa växter är bättre än andra, såsom fredskalla, guldpalm och guldranka. Kom ihåg att adressändra och uppdatera tryckt material som visitkort, kuvert, mm. Har ni beställt ny logo och ordnat med frostning av glaspartier? Det är nu dags att göra en körplan för inflyttningsdagen, kom ihåg att planera invigningen och att uppdatera alla era sociala medier.

Checklista

Före flytt:

  1. Förstå företagets kultur och behov, och optimera layout och flöde.
  2. Sätt en realistisk budget och detaljerad tidsplan för flytt och inredning.
  3. Anlita ett företag som kan hjälpa till med projektledning och inredning.
  4. Välj möbler och material som passar varumärket och arbetsmiljön (i samarbete med inredare).
  5. Kontrollera villkor i hyreskontraktet, t.ex. om väggflytt eller målning är möjliga.
  6. Ta reda på om det ingår solavskärmning i hyresavtalet.
  7. Undersök om det går att återanvända befintlig inredning för att minska kostnader och miljöpåverkan.
  8. Erbjuda hållbara och energieffektiva alternativ för både inredning och teknik.
  9. Tänk på leveranstider när du beställer inredning, särskilt under sommaren.
  10. Beställ ny logotyp och ordna frostning av glaspartier om det behövs.
  11. Kontrollera och förnya avtal för tjänster som kaffemaskiner, kopiatorer, städning och växter.
  12. Organisera packning och flytt av inredning.
  13. Säkerställ att belysning och akustiklösningar planeras (inklusive ljuddämpande material och privata mötesrum).
  14. Håll alla uppdaterade om flyttens framsteg och nya kontaktuppgifter.

Under flytt:

  1. Skapa en detaljerad körplan för själva flytten.
  2. Anlita och koordinera med flyttfirma för smidig genomföring.
  3. Säkerställ att inredningen placeras enligt plan, följ upp med inredaren.
  4. Informera både anställda och kunder om flyttens framsteg och kontaktuppgifter.

Efter flytt:

  1. Placera växter som förbättrar arbetsmiljön och hälsan (ex. Fredskalla, guldpalm).
  2. Installera och anpassa möbler samt skapa skräddarsydda lösningar vid behov.
  3. Säkerställ att all teknik (IT, telefoni, smarta lösningar) fungerar som det ska.
  4. Säkerställ att alla tjänster (kaffemaskiner, kopiatorer, städning, växter) är på plats och fungerar.
  5. Be inredaren att justera små detaljer för att skapa en harmonisk arbetsmiljö.
  6. Planera invigning och uppdatera på sociala kanaler.